Hej! Idag tänkte jag visa några olika sätt att använda alkohol inks till bakgrunder och på olika material som plast och metall. I tisdags och torsdags visade jag mitt minialbum där jag använt alkoholinks på omslaget på ett kartongmaterial som var lite sugande. Då blev färgen rätt matt och glanslös varför jag gick på med fler tekniker som glimmer mist och distresser med schablon. Om alkohol inksen verkligen skall komma till sin rätt är det på blanka, glansiga papper och andra hårda material.

 

Här har jag gjort sex provbitar där jag använt samma färger (Cranberry, Stonewashed och Butterscotch) på olika sätt, alla på samma glansiga papper. Högst upp till vänster visas en rutig bakgrund där jag dragit filt-applikatorn med tre färgdroppar på både vågrätt och lodrätt. Överst till höger syns exempel på hur jag har duttat färg med filt-applikatorn sedan jag droppat färg på denna. I mellanraden till vänster ser ni hur det blev när jag droppade färgdroppar i varandra så de överlappade varandra och samtidigt använde blender solution som jag droppade på färgdropparna. På samma rad till höger visas resultatet av att droppa färgdroppar på och intill varandra utan blender solution. På understa raden till vänster ser ni ett prov där jag droppat färg som jag försökt hålla åtskilda så att dropparna inte överlappar och flyter in i varandra och nere till höger ser ni hur det blev med liknande åtskilda färgdroppar som jag blåst i så det bildades strålar ut från färgdropparna innan de torkat. Man kan antagligen använda sugrör, men jag hittade ett annat funktionellt verktyg i ytterhöljet till en smal liten spruta som vi tidigare hade för att dosera vitaminer till vår för tidigt födda bebis. Den var ett bra rör att blåsa med. Ni kan se den på bilderna nedan där jag också visar hur jag gjorde ränder och rutor.

Jag har också prövat att färga in både plast och metall med alkoholinks. Antingen genom att droppa färg direkt ur flaskan för starkare färgavtryck, som ni ser på bilderna där jag droppat färg på glimmer glass från Tattered angels.

Nedan visar jag hur jag färgade in fragments  i plexiglas frånTim Holtz och metallramen från Making memories respektive albumspännet från  Zutters som jag använde på mitt BIA-projekt förra veckan.

Ett annat sätt är att gnugga in färg med hjälp av en filtapplikator vilket jag prövat på den lilla metallburken från Maya road uppe i vänstra hörnet som blev rosa.

Fantasin spinner iväg och vad tänker ni om jag nämner visitkortsfodral, små plåtburkar och overheadplast eller vanlig emballageplast?

Här nedanför ser ni ett exempel på hur jag droppat färg på plast som följt med som emballage till någon vara jag köpt. Dessa har jag sedan stämplat på med en stämpel (club scrap) som ser ut som ett rosettfönster på en gotisk kyrka. Jag har också använt färgdroppar från alko ink och samma stämpel för att färga in ett visitkortsfodral i metall.

Mer exempel följer framöver!

Kram! /Ullisenrullisen

