Den här månaden har jag fortsatt med Rangers Adirondack alcohol ink på glossy paper. På Rangers hemsida fanns en utförlig tutorial på ”pansies”/penséer, [url]www.rangerink.com[/url], och detta verkade så intressant att jag ville prova själv. Därför kommer jag inte visa i detalj hur jag gjorde för det kan ni se på Rangers hemsida. Däremot visar jag min tillämpning och en variant inspirerad av Rangers teknik.

 

Idag tisdag visar jag mina kort där jag använt tekniken och på torsdag visar jag fler exempel och förklarar mer.

Blommorna är gjorda genom att placera ut färgdroppar på filten på filthandtaget enligt ett i förväg planerat mönster; med färgfördrivning med ”blenderlösning” och sedan föra ”stämpel-handtaget/ink-handtaget” i en cirklande rörelse. Det var inte alls så svårt som det låter.

 

Jag har också gjort ett annat kort med alkoink där jag först torrembossat ett glansigt papper/glossy-paper med en Quickutz-folder. Därefter har jag helt enkelt droppat ink direkt från flaskan och droppat på ”blender solution” på dessa så att de blandar sig ännu mer. Alkoink tecknar inte de embossade linjerna lika tydligt som distressfärg, men det embossade pappret får ändå en intressant struktur som tillsammans med färgerna blir lite mer. Den färglagda haren med ballonger är en stämpel från Happy Hoppers.

 

Till mina kort har jag dessutom använt distressdynor som chalk (det går även på glossy paper), papper från MME, 29th Street market, Martha Stewart kantstans, band (Ribbon tapes) från Around the block samt pearlmaker.

Snart berättar jag mer om alkoinktekniken och några ytterligare egna varianter på blommor.

Kram!

Ullisenrullisen